Du är här:

Telefonstöd vid tal-, röst- och språksvårigheter

Behöver du hjälp i din telefonkontakt med kommunen? Nu har vi på Örnsköldsviks kommun infört tjänsten Teletal. Det är en tjänst som erbjuder telefonstöd vid tal-, röst- och språksvårigheter då ena eller båda parter i samtalet är funktionshindrade och har behov av stöd för att genomföra samtalet. Tjänsten innebär att en tolk, som kan tolka svårförstått tal, tolkar eller ger stöd i form av förtydligande, minnesstöd eller anteckningshjälp under telefonsamtal.

Hur fungerar det?


Samtalen rings med en vanlig telefon och genomförs som ett trepartssamtal. Du ringer 020-22 11 44 och hamnar hos en handläggare som besitter speciella kunskaper i att tolka tal och röster som kan vara svåra att förstå. Handläggaren ringer sedan upp en person på Örnsköldsviks kommun och bistår dig i dialogen och ger dig stöd när du pratar och hjälper dig göra det tydligt med vad du menar.Du behöver inte boka tid, någon remiss, utredning eller förklaring för att få använda Teletal. Samtalet är kostnadsfritt.  

Ring till Teletal


Telefonnummer 020-22 11 44.Utomlands är telefonnumret 0046-8 21 11 19.
Teletal har normalt öppet:
måndag-fredag 8-20
lördag-söndag 12-16
helgdagar 12-16

Behöver du hjälp att ringa?


Klicka på ikonen nedan, skriv sedan in ditt telefonnummer (inkl riktnummer) så ringer Teletal till dig!
Teletal är en nationell tjänst, öppen för alla i Sverige, oavsett var man bor. Samtalen som stöds av Teletal är kostnadsfria. Post- och telestyrelsenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster driver tjänsten.

Sidan uppdaterades

2017-08-16

Sidansvarig: